Informacje dla sygnalistów
- Dane podmiotu w celu dokonania zgłoszenia:
Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o. o.
ul. Morcinka 7, 59-600 Lwówek Śląski
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego,
w przypadku , gdy w chwili zgłoszenia lub ujawnienia publicznego miał on podstawy sądzić, że przekazywana informacja jest prawdziwa, a działanie, którego się dopuszczono stanowi naruszenie prawa.
Sygnalista musi działać w dobrej wierze, co oznacza, że jego zawiadomienie będzie miało na celu wyeliminowanie nieprawidłowości i poprawę jakości działania organizacji. Zgłoszenie nie może być podyktowane chęcią działania odwetowego.
Każde zgłoszenie będzie traktowane z najwyższą poufnością. Tożsamość sygnalisty nie będzie ujawniana bez jego zgody, chyba że jest to konieczne z uwagi na konieczność zastosowania się do innych przepisów prawa.
Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o. o. z siedzibą w Lwówku Śląskim zobowiązuje się do podjęcia odpowiednich działań w celu zbadania zgłoszonych nieprawidłowości oraz do zapewnienia uczciwego i bezstronnego postępowania wyjaśniającego lub podjęcia innych stosownych działań.
Procedura zgłoszeń wewnętrznych:
Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o. o. z siedzibą w Lwówku Śląskim nie przewiduje rozpatrywania zgłoszeń anonimowych.
Ustanawia się następujące kanały zgłoszeń wewnętrznych:
- Poprzez przesłanie zgłoszenia na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
- Poprzez przesłanie pisemnego zgłoszenia na adres Powiatowego Centrum Zdrowia Sp. z o. o., ul. Morcinka 7, 59-600 Lwówek Śląski. Zgłoszenie powinno zostać skierowane do Pana Marcina Karasińskiego, który jest odpowiedzialny za prawidłową realizację zadań w związku z Ustawą o Sygnalistach,
- Poprzez złożenie ustnego zawiadomienia o naruszeniu prawa do Pana Marcina Karasińskiego, po uprzednim telefonicznym umówieniu spotkania. Numer kontaktowy do Pana Marcina Karasińskiego: 75 782 0201.
Dane osób zgłaszających nieprawidłowości w postaci zgłoszenia wewnętrznego podlegają szczególnej ochronie. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie i prowadzenia postępowań wyjaśniających są zobowiązane od zachowania poufności. Za prowadzenia postępowań wewnętrznych odpowiedzialna będzie osoba o stosowych kompetencjach oraz zapewniająca bezstronność podczas prowadzonych czynności. Czynności będą wykonywane z zachowaniem należytej staranności.
Za przyjmowanie zgłoszeń, ich weryfikację, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych odpowiedzialny będzie Pan Marcin Karasiński.
Po otrzymaniu zgłoszenia w czasie nie dłuższym niż 7 dni sygnalista otrzyma potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia. Opisywane potwierdzenie zostanie przekazane sygnaliście pod warunkiem wskazania przez niego adresu do korespondencji.
Przyjęte zgłoszenie oznacza się kolejno numerem i dokonuje się wpisu do rejestru zgłoszeń. Każde zgłoszenie cechuje się odrębnym postępowaniem wyjaśniającym. Do zgłoszenia
w ramach działań następczych dołącza się dokumentację uzyskaną w toku czynności.
Każdą sprawę przechowuje się w osobnej teczce.
Postępowanie przy zgłoszeniu ustnym:
- Zgłoszenie przyjmuje się na protokole przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego
- Przed przyjęciem zgłoszenia należy odebrać oświadczenie o wyrażeniu zgody na protokołowanie czynności (zgoda na protokole).
- Sprawdzamy zgłoszenie pod kątem formalnym, czy osoba zgłaszająca dopełniła wszelkich formalności w celu uzyskania statusu sygnalisty.
- Wręczamy sporządzony protokół osobie zawiadamiającej w celu sprawdzenia poprawności danych i informacji, po czym protokół podpisujemy. Osoba zgłaszająca dodatkowo przed podpisem umieszcza zapis ,,nie wyrażam sprzeciwu co to treści protokołu”.
- Zapisujemy zgłoszenie w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych.
- Sygnaliście wręczamy dwie klauzulę RODO i odbieramy jedną z nich wraz z podpisem sygnalisty, wręczamy dwa potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego, odbieramy jedno z nich wraz z podpisem sygnalisty, wręczamy dane adresowe w celu wypełnienia przez sygnalistę, po czym odbieramy dokument (fakultatywnie odbieramy zgodę na ujawnienie danych)
- Dokumentację kompletujemy, składając ją w teczce, po czym teczkę wkładamy
do miejsca bezpiecznego, do którego dostęp mają jedynie osoby upoważnione, - Wykonujemy dalsze czynności w celu ustalenia stanu faktycznego sprawy
(działania następcze). - Informację zwrotną sygnaliście przekazuje się w terminie nieprzekraczającym
3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia.
Postępowanie przy zgłoszeniu mailowym:
- Otrzymany mail sprawdzamy pod kątem formalnym (czy osoba zgłaszająca dopełniła wszelkich formalności w celu uzyskania statusu sygnalisty).
- Drukujemy otrzymaną wiadomość e-mail.
- Zapisujemy zgłoszenie w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych.
- W przypadku konieczności zwracamy się z prośbą o mailowe uzupełnienie zgłoszenia o informacje niezbędne lub prosimy o stawienie się w organizacji
i uzupełniamy zgłoszenie. - Wysyłamy do sygnalisty w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty otrzymania zgłoszenia zał. nr 3, zał. nr 7, w przypadku braku pełnych danych wysyłamy
zał. nr 8 i prosimy o uzupełnienie. Zgodę na ujawnienie danych można odebrać od sygnalisty w Powiatowym Centrum Zdrowia Sp. z o. o. z siedzibą w Lwówku Śląskim. - Drukujemy potwierdzenie wysłania załączników, po czym dokumentację kompletujemy, składając ją w teczce, po czym teczkę wkładamy do miejsca bezpiecznego, do którego dostęp mają jedynie osoby upoważnione.
- Wykonujemy dalsze czynności w celu ustalenia stanu faktycznego sprawy (działania następcze).
- Informację zwrotną sygnaliście przekazuje się w terminie nieprzekraczającym
3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia.
Postępowanie przy zgłoszeniu pisemnym:
- Otrzymane pismo sprawdzamy pod kątem formalnym (czy osoba zgłaszająca dopełniła wszelkich formalności w celu uzyskania statusu sygnalisty).
- Zapisujemy zgłoszenie w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych.
- W przypadku konieczności zwracamy się pisemnie z prośba o uzupełnienie zgłoszenia o informacje niezbędne lub prosimy o stawienie się w organizacji
i uzupełniamy zgłoszenie. - Wysyłamy na adres zamieszkania lub pobytu do sygnalisty w okresie nie dłuższy niż 7 dni od daty wpływu zgłoszenia, w przypadku braku pełnych danych prosimy o uzupełnienie. Jeśli pracownik świadczy pracę w Powiatowym Centrum Zdrowia Sp. z o. o. z siedzibą w Lwówku Śląskim można podjąć czynności jak przy zgłoszeniu ustnym.
- Dokumentację kompletujemy, składając ją w teczce, po czym teczkę wkładamy
do miejsca bezpiecznego, do którego dostęp mają jedynie osoby upoważnione, - Wykonujemy dalsze czynności w celu ustalenia stanu faktycznego sprawy (działania następcze).
- Informację zwrotną sygnaliście przekazuje się w terminie nieprzekraczającym
3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia.
W ramach prowadzącego postępowania wyjaśniającego osoba upoważniona będzie mogła występować do osoby zgłaszającej nieprawidłowości o dodatkowe informacje, a także będzie upoważniona do informowania osoby zgłaszającej o poczynionych ustaleniach. W przypadku braku wyrażenia chęci przez sygnalistę do złożenia dodatkowych wyjaśnień, odstępuje się od danej czynności. Sygnalista może przekazać osobie prowadzącej postępowanie dowody na poparcie zgłoszenia. Dowody te załącza się do akt sprawy.
Przetwarzanie danych osobowych:
- Dane osobowe sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że za wyraźną zgodą sygnalisty.
- Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
- Przed dokonaniem ujawnienia, o którym mowa w ust. 2, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadamia o tym sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.
- Podmiot prawny albo organ publiczny po otrzymaniu zgłoszenia przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
- Przepisu 14 ust. 2 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.2 ), zwanego dalej "rozporządzeniem 2016/679", nie stosuje się, chyba, że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.
- Przepisu 15 ust. 1 lit. g rozporządzenia 2016/679 w zakresie przekazania informacji o źródle pozyskania danych osobowych nie stosuje się, chyba, że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 albo wyraził wyraźną zgodę na takie przekazanie.
- Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia zewnętrznego oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez Rzecznika Praw Obywatelskich przez okres 12 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.
- Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez podmiot prawny oraz organ publiczny przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 7 i 8, Rzecznik Praw Obywatelskich, podmiot prawny i organ publiczny usuwają dane osobowe oraz niszczą dokumenty związane ze zgłoszeniem po upływie okresu przechowywania. Ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164) nie stosuje się.
- Przepisu ust. 9 nie stosuje się w przypadku, gdy dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowo-administracyjnych.
Art. 16 Ustawy o sygnalistach :
- Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
- W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, o której mowa w ust. 1, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
- Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.
Zakaz działań odwetowych
Zakazane jest podejmowanie działań odwetowych wobec sygnalisty. Działanie odwetowe dotyczy również próby (usiłowania) lub groźby zastosowania takich działań. Działania o których mowa mogą polegać w szczególności na odmowie nawiązania stosunku pracy, wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy, obniżeniu pensji, niezawarciu umowy, nieprzedłużeniu umowy, zablokowaniu drogi awansu, pominięciu przy przyznawaniu nagród i innych świadczeń, zdegradowaniu ze stanowiska, nałożeniu kolejnych obowiązków, pozbawieniu określonych obowiązków służbowych, zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków służbowych i pracowniczych, zmianie miejsca pracy i zadań służbowych, wydaniu negatywnej opinii, pomimo prawidłowego realizowania obowiązków służbowych, zastosowaniu kar przewidzianych w przepisach wewnętrznych, stosowaniu mobbingu, hejtowaniu oraz szeroko pojętym traktowaniu niezgodnym z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Działanie odwetowe mogą również polegać na pogorszeniu sytuacji materialnej sygnalisty, a także działaniu, które w inny sposób narusza dobra osoby fizycznej. Ciężar dowodu braku podjęcia działań odwetowych w związku ze zgłoszeniem spoczywa na pracodawcy.
Poufna porada:
Osoba, która rozważa złożenie zawiadomienia może skontaktować się z Panem Marcinem Karasińskim pod nr telefonu – 75 782 0201, który udzieli niezbędnych informacji odnośnie zgodności z przepisami prawa w zakresie stosowania ustawy.
Przepisy karne
Art. 54. [Uniemożliwianie lub utrudnianie dokonania zgłoszenia]
1. Kto, chcąc, aby inna osoba nie dokonała zgłoszenia, uniemożliwia jej to lub istotnie utrudnia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
2. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 stosuje wobec innej osoby przemoc, groźbę bezprawną lub podstęp, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Art. 55. [Podejmowanie działań odwetowych]
1. Kto podejmuje działania odwetowe wobec sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
2. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 działa w sposób uporczywy, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Art. 56. [Ujawnienie tożsamości sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą]
Kto wbrew przepisom ustawy ujawnia tożsamość sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Art. 57. [Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego pomimo wiedzy o braku naruszenia prawa]
Kto dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Art. 58. [Naruszenie obowiązku ustanowienia procedury zgłoszeń wewnętrznych]
Kto, będąc odpowiedzialnym za ustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych, wbrew przepisom ustawy procedury tej nie ustanawia lub ustanawia ją z istotnym naruszeniem wynikających z ustawy wymogów, podlega karze grzywny.
Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o. o. z siedzibą w Lwówku Śląskim zachęca do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej Spółki. Zachęca się również do korzystania z procedury w przypadku, gdy nie zachodzi ryzyko wystąpienia działań odwetowych.
Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
Tel: 800-676-676